|   Arbeidsavtale 
  Alle arbeidstakere krav på å få en skriftlig arbeidsavtale. Arbeidsavtalen skal rette seg etter bestemmelsene i arbeidsmiljøloven, og den skal blant annet gi opplysninger om: 
- En beskrivelse av arbeidet, arbeidstakerens tittel eller arbeidskategori. 
 
- Tidspunktet for når arbeidsforholdet begynner. Dersom arbeidsforholdet er midlertidig, skal forventet varighet oppgis. 
 
- Prøvetidsbestemmelser. 
 
- Arbeidstakerens rett til ferie og feriepenger. 
 
- Arbeidstakerens og arbeidsgiverens oppsigelsesfrister. 
 
- Lønn ved arbeidsforholdets begynnelse, samt  eventuelle tillegg og andre godtgjøringer som ikke inngår i lønnen. 
 
- Utbetalingsmåte og tidspunkt for lønnsutbetaling. 
 
- Lengde og plassering av arbeidstiden. Samt pauser 
 
- Opplysninger om eventuelle tariffavtaler som regulerer arbeidsforholdet.
 
 
Arbeidstilsynet – arbeidsavtaler 
 |