Arbeidsavtale
Alle arbeidstakere krav på å få en skriftlig arbeidsavtale. Arbeidsavtalen skal rette seg etter bestemmelsene i arbeidsmiljøloven, og den skal blant annet gi opplysninger om:
- En beskrivelse av arbeidet, arbeidstakerens tittel eller arbeidskategori.
- Tidspunktet for når arbeidsforholdet begynner. Dersom arbeidsforholdet er midlertidig, skal forventet varighet oppgis.
- Prøvetidsbestemmelser.
- Arbeidstakerens rett til ferie og feriepenger.
- Arbeidstakerens og arbeidsgiverens oppsigelsesfrister.
- Lønn ved arbeidsforholdets begynnelse, samt eventuelle tillegg og andre godtgjøringer som ikke inngår i lønnen.
- Utbetalingsmåte og tidspunkt for lønnsutbetaling.
- Lengde og plassering av arbeidstiden. Samt pauser
- Opplysninger om eventuelle tariffavtaler som regulerer arbeidsforholdet.
Arbeidstilsynet – arbeidsavtaler
|