Intervju med en rektor
Vi har besøkt Sundvollen oppvekstsenter i Hole kommune. Oppvekstsenteret består av en barneskole og en barnehage og har ca. 40 ansatte. Vi treffer rektor Harald Helleseter og spør han hva skolen forventer av foreldrene.
– Samarbeid mellom hjem og skole er veldig viktig. Vi må ha en åpen og positiv dialog, og foreldrene må spille på lag med skolen. I den praktiske hverdagen forventer vi at foreldrene sørger for at barna har spist og sovet, at de har med mat og kommer på skolen til rett tid. De må være utstyrt med klær som passer for været og dagens aktiviteter, og være forberedt til skolearbeidet, dvs. ha gjort lekser hvis de har det. Foreldrene har ansvar for barna på alle alderstrinn, men det er selvfølgelig mer å passe på når barna er små.
– Foreldrene har hovedansvaret for oppdragelse og opplæring av barna. Å oppdra unger er kjempevanskelig, men skolen er til for å hjelpe foreldrene. Vi har jo et felles mål – at barnet skal ha det best mulig og lære mest mulig. Vi forventer at foreldrene snakker bra om skolen og de ansatte, og bidrar til at eleven oppfører seg ordentlig og respekterer skolens reglement. Hvis foreldrene er uenige i noe eller opplever noe negativt ved skolen, må de ta kontakt med læreren eller ledelsen ved skolen på en konstruktiv måte.
– Skolen arrangerer foreldremøter og konferansetimer. Spesielt når det er konferanser som gjelder hvert enkelt barn, er det viktig at foreldrene møter opp. De må gi beskjed i god tid hvis de ikke kan komme. Ellers er det læreren som sammen med klassen og foreldrene legger opp til felles aktiviteter i løpet av året, f.eks. turer og sosiale sammenkomster. Noen foreldre blir også spurt om de vil være med i skolens råd og utvalg.
– Skolen vår har en digital læringsplattform der vi legger ut arbeidsplaner, timeplaner, arbeidsoppgaver og annen informasjon. Foreldrene har tilgang med eget brukernavn og passord. Der får de informasjon om elevens digitale arbeider og mapper, og vi forventer at foreldrene følger med på det. Vi tilbyr kurs i bruken av plattformen for de som ønsker det. De minste elevene får informasjon på papir i tillegg – de har alltid en meldingsmappe i skolesekken. Selv om vi ikke gir karakterer i barneskolen i Norge, har vi både muntlig og skriftlig evaluering av det elevene presterer. Det er klart formulerte mål som barna jobber mot, og som de får tilbakemeldinger på.
– Jeg opplever at de største utfordringene i møte med foreldre med innvandrerbakgrunn er språk og kommunikasjon. Foreldrene må si fra hvis de ikke forstår det som blir sagt, eller den informasjonen som blir gitt. Det er ikke å tape ansikt. Det er viktig at vi får en felles forståelse og samarbeider for at barna skal ha det best mulig på skolen.
 
 Norsk på jobben
Norsk på jobben
   1. Arbeidsplassen
1. Arbeidsplassen
    2.  Rettigheter og plikter
2.  Rettigheter og plikter
    3.  Permisjoner
3.  Permisjoner
    4.  Bolig og økonomi
4.  Bolig og økonomi
    5. Trivsel på arbeidsplassen
5. Trivsel på arbeidsplassen
    6. Barn og kultur
6. Barn og kultur
     1. Hva skal vi gjøre i helgen?
1. Hva skal vi gjøre i helgen?
      2. Setningsdiktat – "Hva skal vi gjøre i helgen?"
2. Setningsdiktat – "Hva skal vi gjøre i helgen?"
      3. Intervju med en barnehagelærer
3. Intervju med en barnehagelærer
      4. Hva er en god barnehage?
4. Hva er en god barnehage?
      5. Dugnad i barnehagen
5. Dugnad i barnehagen
      6. Vokabular - "Dugnad i barnehagen"
6. Vokabular - "Dugnad i barnehagen"
      7. Den norske dugnadsånden
7. Den norske dugnadsånden
      8. Dugnadsånden lever og ånder
8. Dugnadsånden lever og ånder
      9. Ord og uttrykk – "Dugnadsånden lever og ånder"
9. Ord og uttrykk – "Dugnadsånden lever og ånder"
      10. Hva mener du om påstandene?
10. Hva mener du om påstandene?
      11. Sofia på håndballkamp
11. Sofia på håndballkamp
      12. Preposisjonsfraser – "Sofia på håndballkamp"
12. Preposisjonsfraser – "Sofia på håndballkamp"
      13. Samarbeid hjem – skole
13. Samarbeid hjem – skole
      14. Innholdsforståelse – "Samarbeid hjem – skole"
14. Innholdsforståelse – "Samarbeid hjem – skole"
      15. Barnekultur
15. Barnekultur
      16. Vokabular – "Barnekultur"
16. Vokabular – "Barnekultur"
      17. Norsk barnelitteratur
17. Norsk barnelitteratur
      18. Innholdsforståelse – "Norsk barnelitteratur"
18. Innholdsforståelse – "Norsk barnelitteratur"
      19. Ride, ride ranke
19. Ride, ride ranke
      20. Rettskriving – j-lyden
20. Rettskriving – j-lyden
      21. Hva ser du på bildene?
21. Hva ser du på bildene?
      22. Livets lære
22. Livets lære
      23. Rekkefølge
23. Rekkefølge
      24. Hva kan du si?
24. Hva kan du si?
      7.  Familie og fritid
7.  Familie og fritid
    Grammatikk
Grammatikk
    
    Om norsk på jobben
Om norsk på jobben
   Innlogging til Norsk på jobben er via Fagbokforlagets eportal.
Log in via e-portal Log in using e-portal